9 tips voor succesvol ondernemen in het MKB

Een goed idee is soms snel bedacht. Denk maar aan Coolblue: het idee voor de webwinkel werd op een blauwe maandag in 1999 op een bierviltje uitgewerkt en het bedrijf is inmiddels miljarden waard.

Maar succesvol ondernemen gaat verder dan een goed idee alleen. In dit artikel zet ik daarom de belangrijkste tips op een rij die ik in mijn jarenlange ervaring als directeur van MKB-bedrijven heb geleerd.

1. Bepaal de lange termijn visie voor het bedrijf

Succesvolle ondernemers in het MKB werken vanuit een kristalheldere toekomstvisie. Ze weten precies waar het bedrijf in de toekomst moet staan en bepalen aan de hand daarvan hun doelstellingen voor de lange en korte termijn

Simon Sinek (management consultant en auteur van de bestseller ‘Start With Why’) roept ondernemers op om niet te denken vanuit Wat verkoop ik?, maar Waarom verkoop ik dit?. Het waarom van een bedrijf zou volgens hem de kern van elke onderneming moeten zijn: een kraakheldere missie en visie, waaruit het wat en hoe als vanzelf naar voren komt.

2. Bepaal lange en korte termijn doelstellingen

Wanneer de visie voor het bedrijf duidelijk is, wordt het tijd om praktische lange en korte termijn doelstellingen te bepalen. De lange termijn doelstellingen lijken soms erg ver weg, maar door ze op te delen in korte termijn doelstellingen ontstaat er een duidelijk plan.

Het wordt aangeraden om deze doelstellingen SMART te maken: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

Een voorbeeld van een lange termijn doelstelling is:
In december 2019 bedient mijn bedrijf 30 klanten.

Een voorbeeld van een korte termijn doelstelling is:
Elke maand haalt mijn bedrijf twee nieuwe klanten binnen
Of: Elke week bezoek ik drie potentiële nieuwe klanten voor een verkoopgesprek

3. Structuur en discipline zijn noodzakelijk om goed te presteren

Een bedrijf heeft structuur en discipline nodig om succesvol te zijn en te blijven. Onder structuur wordt verstaan: het geheel aan regels en bedrijfsprocessen die noodzakelijk zijn om het bedrijf optimaal te laten functioneren.

Nooit eerder hadden we zoveel afleiding om ons heen. Smartphones en social media leiden ons dagelijks af van onze werkzaamheden en onze privé tijd. 24 uur per dag zijn wij bereikbaar en worden wij geconfronteerd met de succesverhalen van anderen. Met zoveel afleidingen en prikkels is het voor de ondernemer behoorlijk moeilijk om zijn ingeslagen weg te vervolgen. Discipline is dan essentieel!

Een succesvolle ondernemer is een volhouder, een doorzetter die onverstoord op zijn doel afgaat en telkens opnieuw de energie kan opbrengen om door te gaan. Deze discipline brengt hem uiteindelijk het gewenste resultaat.

4. Bouw een goede organisatie om je heen

Een ondernemer heeft een organisatie nodig om zijn doelen te kunnen behalen. In de praktijk is bij de start van het bedrijf de ondernemer een duizendpoot binnen de organisatie. Maar bij het groeien van zijn bedrijf verandert de rol van de ondernemer en moet hij overgaan tot delegeren en controleren van zijn medewerkers.

De volgende stap betekent vaak het loslaten van de operationele werkzaamheden, iets wat hem vaak moeilijk af gaat.

Inmiddels is hij volledig aangewezen op zijn organisatie en komt hij verder af te staan van het bedrijf. Het leiderschap voert nu de boventoon.

De klanten rekenen het bedrijf af op de kwaliteit van de organisatie en ook hier geldt dat de zwakste schakel de sterkte van het geheel bepaalt.

Een goede organisatie is daarom een van de bouwstenen van een succesvol MKB-bedrijf.

5. Investeer in het juiste aantal medewerkers met goede kwaliteiten

MKB ondernemers hebben geen eindeloos budget en letten daardoor goed op de kosten. Personeel aannemen gebeurt dan ook niet zomaar. Vaak gaat hier een periode van overbelasting van het huidige personeel aan vooraf. Pas wanneer overwerken de norm is, wordt er een nieuwe werknemer aangenomen.

Wanneer er met een duidelijke visie wordt gewerkt en de doelstellingen helder zijn, kan op voorhand het aantal medewerkers worden voorzien in een bepaalde periode.

De kwaliteit van medewerkers is een lastig begrip. Niet wat betreft vakkennis en ervaring, dat over het algemeen kan worden ingeschat, maar of de medewerker past in de organisatie. Ieder bedrijf heeft immers een eigen cultuur waarbinnen de mensen moeten passen om dezelfde normen en waarden uit te dragen.

6. Voorkom de waan van de dag

Veel ondernemers in het MKB zitten vast in de zogenaamde waan van de dag. Ze houden zich alleen maar bezig met de actualiteit. De klant is immers koning en dient direct geholpen te worden.

Vastzitten in de waan van de dag is een struikelblok dat de visie van ondernemers vertroebelt. Succesvolle ondernemers zijn bezig met vervullen van hun missie en doelstellingen, niet met het blussen van elk brandje dat op hun pad komt.

7. Neem (af en toe) afstand van het bedrijf

Hard werken is goed, maar soms is niet werken nog beter! MKB ondernemers werken hard en veel uren: overdag, in de avonduren en soms zelfs in de weekenden. En alles met dat ene doel om de klant tevreden te houden.

Maar dikwijls slaat dit door en betaalt de ondernemer een hoge prijs: overspannenheid, ziekte, ontevredenheid, ruzies thuis etc.

Het is daarom aan te raden om met enige regelmaat afstand te nemen van het bedrijf. Vrij nemen, vakantie nemen, ontspannen, wandelen, enzovoort. Tijd voor reflectie. Tijd om na te denken en het lichaam te resetten. Door afstand te nemen, verdient u misschien meer dan met alleen maar werken.

8. Plezier in het ondernemerschap houden

Ondernemerschap eist veel van mensen en wordt vaak vergeleken met topsport. Je moet een goede conditie hebben, veel uithoudingsvermogen en een goede blik op de toekomst. Onderweg naar de eindstreep zijn er veel hindernissen die de pret kunnen verstoren of een voortijdig einde inluiden. Tot zover de metafoor met de sport.

Ondernemers moeten plezier houden in het ondernemerschap om maximaal te presteren. Zorg voor een duidelijke focus en laat je niet afleiden op de weg naar succes.

9. Zorg voor een klankbord

Een ondernemer in het MKB staat er vaak helemaal alleen voor. Niemand die hem helpt om beslissingen te nemen of hem helpt bij het uitzetten van de toekomst voor het bedrijf. Alledaagse problemen liggen op zijn bordje en er wordt van hem verwacht dat hij ten alle tijden een goede oplossing aandraagt.

De ondernemer heeft een klankbord nodig waar hij mee kan sparren. Iemand die hem de spiegel voor kan houden en waar hij zijn zorgen mee kan delen. Het helpt hem om op een frisse manier naar zijn bedrijf te kijken en de problemen op te lossen. Een ondernemerscoach kan hier een belangrijke bijdrage leveren.

Meer lezen

Personeel aannemen? Let op deze 7 valkuilen!

De Nederlandse economie groeit gestaag door en daar profiteren bijna alle bedrijven van. Er ontstaan daarbij grote personeelstekorten in diverse branches. Heeft jouw bedrijf het ook erg druk en wil je personeel aannemen? Lees dan eerst dit artikel zodat je je bewust bent van de risico’s.

Hoe voorkom je dat de waan van de dag regeert?

Wanneer de waan van de dag regeert, verlies je als ondernemer de focus die nodig is om je bedrijf verder te ontwikkelen. In dit artikel leg ik uit wat de waan van de dag is, welke gevolgen het heeft en hoe je het kan voorkomen.