Ondernemingsplan MKB
Ondernemers in het MKB zijn hardwerkende mensen die veel werk verzetten en alle energie in de onderneming stoppen. Om uiteenlopende redenen zijn ze een bedrijf gestart of proberen een droom te verwezenlijken. Maar dikwijls raken ondernemers verstrikt in de waan van de dag of stuiten continu op problemen die direct opgelost dienen te worden. Daarmee komt het doel van de onderneming steeds verder weg te liggen.
Sommige ondernemers willen hun bedrijf laten groeien maar weten niet hoe zij dit moeten aanpakken en welke consequenties dit heeft. Maar er zijn ook ondernemers die zelf willen groeien. Dus niet alleen in de ontwikkeling van de onderneming, maar ook als mens en als ondernemer.
In al deze gevallen is het raadzaam om een ondernemingsplan op te stellen. Nu kan een ondernemingsplan in korte tijd op een A4-tje worden gezet, maar verstandiger is het om samen met de ondernemerscoach een Strategisch Ondernemingsplan op te stellen dat veel dieper ingaat op de ondernemer en zijn wensen.
Aan de slag met een ondernemingsplan?
Denk jij als ondernemer baat te hebben bij een ondernemingsplan? Neem dan vrijblijvend contact met me op. Zelf heb ik hier ook altijd veel baat bij gehad.
Ondernemingsplan schrijven
Ondernemers stellen mij vaak de vraag hoe lang het gaat duren om een Strategisch Ondernemingsplan op te stellen. In de praktijk varieert dit, afhankelijk van de tijdsdruk die hier op staat.
Maar de tijdsduur is eigenlijk niet zo belangrijk. De route door het proces is uiteindelijk de meest bepalende factor.
Bij het opstellen van een Strategisch Ondernemingsplan wordt de ondernemer met alle facetten van zijn bedrijf geconfronteerd en moet hij duidelijke beslissingen nemen. Het resultaat is een praktisch en goed uitvoerbaar plan voor de komende jaren van het bedrijf.
Het is een houvast waar hij telkens op terug kan grijpen.
Met dit plan wordt het nemen van belangrijke beslissingen een stuk eenvoudiger. Het Strategisch Ondernemingsplan brengt structuur en duidelijkheid in het bedrijf en geeft de richting aan voor de toekomst.
Waar een ondernemingsplan uit bestaat
Het Strategische Ondernemingsplan bevat de volgende onderdelen:
Achtergrondinformatie
Algemene informatie over de onderneming, zoals historie, bedrijfsvorm, aantal vestigingen, huidige status.
Missie en visie
Wie zijn we en waar staan we voor? En waar willen we naartoe?
Organisatiestructuur
Hoe ziet de organigram van de organisatie eruit? Welke afdelingen zijn er en wie is waar verantwoordelijk voor?
Kernwaarden
Omschrijving van de belangrijkste eigenschappen of drijfveren die laten zien waar het bedrijf voor staat.
Doelstellingen
- Op welke markten is het bedrijf actief en waarom?
- Welke producten/diensten voert het bedrijf en waarom?
- Welke kwaliteiten levert het bedrijf en waarom?
- Wat voor soort medewerkers heeft het bedrijf nu en in de toekomst?
- Welke maatschappelijke betrokkenheid is er bij het bedrijf?
- Hoe is de productie geregeld?
- Hoe is de inkoop georganiseerd en welk risico lopen zij daarmee?
- Welke doelstellingen zijn er voor de komende jaren inzake omzet, toegevoegde waarde en resultaat?
Strategie
- Er wordt een concurrentieanalyse gemaakt
- Er moet worden gekeken naar product/marktcombinaties
- En dan de definitieve verwachtingen in omzetcijfers en winst
Beleid
- Verkoop- en prijsbeleid
- Marketingbeleid
- Product/dienstenbeleid
- Personeelsbeleid
- Kwaliteitsbeleid
- Organisatiebeleid
- Inkoopbeleid
- Milieubeleid
Zij kozen voor PDB
Reacties van ondernemers
Ondernemingsplan voor het MKB
Spreekt deze visie en werkwijze je aan?
Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op via telefoonnummer: 06 – 15 907 100
Of mail via: info@pdbconsultants.nl